Differenciáljunk! De hogyan? Amikor Edit már matekversenyre készül, Márti pedig két hétig hiányzott …

2025.04.20

Így differenciálj egyszerűen a "Mateksablonok" sablonfüzettel! 

Neked is ismerős a helyzet, amikor keresgéled a feladatokat, amit Editnek és Mártinak adhatsz majd az órán?

A "Mateksablonok" sablonfüzettel gyorsan, egyszerűen és észrevétlenül differenciálhatsz! Ugyanolyan feladatot adhatsz a gyerekeknek, de más-más számokkal, attól függően, hogy az adott témakörben milyen tudáselemek gyakorlására van szükségük.

Így differenciálj a "Mateksablonok" sablonfüzet segítségével:

  • Válassz egy sablont (vagy többet) és nyomtasd ki!
  • Készíts a sablonból feladatot, vagyis írj számokat a sablonba! Néhány sablon esetén szöveget is kell írni, például egy szabályt. Vedd figyelembe a tanulók különböző igényeit! Ha differenciálni szeretnél, többféle feladatot készíts egy sablonból! Minden sablonból négyféle található a sablonfüzetben, csak a tevék különböztetik meg őket egymástól.
  • Sokszorosítsd a feladatokat a létszámnak megfelelően. Minden tanulónak azt a feladatot add, amelyet az ő igényei szerint készítettél el!
  • Egyéni, páros vagy csoportmunkát is alkalmazhatsz az órádon.
  • Gyűjtsd egy mappában a tanári példányaid! Így minden témakörhöz egyedi gyűjteményed lesz, amelyből tetszőlegesen sokszor és bármikor válogathatsz feladatokat.

Kooperáció heterogén csoportban, differenciálással

Csoportmunka esetén számtalan módon biztosíthatod a kooperálást a csoport tagjai között.

Egy konkrét példa a sok lehetséges mód közül:

  • Válassz a "Mateksablonok" sablonfüzetből 3-5 sablont, például: Kőkígyó, Kőpiramis, Okostábla.

  • Készítsd el a sablonokból a feladatokat, vagyis írj számokat a sablonokba. Ha négy tanuló kerül a heterogén csoportba, akkor mindegyik sablonból négyféle feladatot készíts, a csoportot alkotó gyerekek igényei szerint.
  • Az órán minden tanuló megoldja a saját feladatait és közösen kitöltenek egy táblázatot. Csoporton belül ellenőrzik egymást a gyerekek, ha kell segítik egymást, esetleg tanári segítséget is igénybe vehetnek, hiszen az elsődleges cél most a fejlesztés.

  • Készíts egy táblázatot, amelyből minden csoport egyet kap. Ezt a táblázatot a csoport tagjai közösen töltik ki.

  • A foglalkozás végén maradjon idő az ellenőrzésre és az értékelésre is! Mivel a foglalkozás elsődleges célja a fejlesztés volt, ezért az érdemjeggyel történő értékelés helyett másra van szükség. Például a legeredményesebb csoport tagjai eldönthetik, hogy milyen állat legyen a következő játékos foglalkozás szereplője.